Jóga gyakorlás

Jóga gyakorlás életünk része

Tradicionális jógairányzat iskolája több is található hazánkban. Itt a tradicionális szó azt jelenti, hogy egy Mester, egy Guru nevéhez köthető a jóga gyakorlás. Tanítói, tanítványi láncolaton végig tudjuk követni egészen a gyökerekig, a gyakorlás során érdemes ilyen iskolából meríteni. Ilyen jógaiskola például a Himalája jóga tradíció, Iyengar jóga, Szatyananda jóga, Sivananda jóga, Kundalini Jóga Tradíció.

A megszakítatlan láncolat eredményeként a tanítás érintetlen formában került átadásra, vagyis napjainkban is ugyanabban a formában történik a jóga oktatása és gyakorlása, mint a kezdetekkor. A jóga eredetileg egy életforma kialakítását jelentette, az élet művészetének megélését. Hogyan is lehet a jóga művészet? Úgy, hogy nem csak akkor jógázunk, amikor testgyakorlást végezzük, hanem egész életünkben jógázunk. Minden nap, minden egyes pillanatban, minden cselekedetünkben jógázunk. És ezzel érjük el az előző cikkemben – jóga és egészség – már említett fátylak lebontását, és ennek segítségével a harmonikus, kiegyensúlyozott életet. De hogyan tudunk életünk minden percében jógázni? Úgy, hogy megismerjük a jóga tanításait, a jóga alapelveit. Jómagam a Sivánanda tradícióban mélyültem el. Szvámi Sivánanda – életének történetét majd egy külön írásban olvashatjátok – 5 alapelvet fogalmazott meg, amelyeket szem előtt tartva életünk minden percében tudunk jógázni.

Ezek az alaptanítások a következők:

Helyes testgyakorlás, helyes légzés, hegyes táplálkozás, helyes relaxáció és a pozitív gondolkodás, meditáció. A helyes testgyakorlás során olyan kitartott testhelyzeteket veszünk fel, amelyek az egész testre hatással vannak. Masszírozzák létfontosságú belső szerveinket, jótékonyan befolyásolják belső elválasztású mirigyeink működését. Gerincünk rugalmasságát fokozva, megkönnyítik a helyes testtartás kialakítását. Tehát a testgyakorlás alatt nem feltétlenül izmainkat fejlesztjük, persze azok is erősödnek a gyakorlás alatt, és szinte észrevétlenül alakul ki egy tetszetős külső annál, aki rendszeresen végzi a kitartott testhelyzeteket. Hanem ezek a testhelyzetek – ászanák – gyakorlása során olyan betegségek kialakulását kerülhetjük el, mint a magas vérnyomás, agyérgörcs, cukorbetegség, pajzsmirigybetegségek, visszérbetegségek, gerincbetegségek. Ugyanakkor figyelnünk kell arra is, hogyha már kialakult betegséggel rendelkezünk, hogyan módosítsuk gyakorlásunkat, illetve, hogy milyen ászanák végzése nem javasolt számunkra. Ehhez szükség van egy jól képzett szakemberre, aki irányítja gyakorlásunkat.  A következő cikkemben olvashattok majd a többi alapelvről, amelyeket beépítve gyakorlásunkba, életünk részéve válik a jóga. Részletek: Jóga foglalkozások

 

Pin It on Pinterest